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インクルーシブ活動

平成27年度より、筑波大学附属学校郡8校が参加しての「黒姫高原共同生活」が始まりました。小、中、高等学校、そして様々な特別支援学校の児童生徒が2泊3日の共同生活を送るという催しです。現在は、「三浦海岸共同生活」として催されています。

「心が通じ合えば、コミュニケーションは
出来る、以心伝心。」

これは、「黒姫高原共同生活」に参加した4年生児童の感想です。
野外炊飯、森のアドベンチャー、フォトフレームづくり、キャンドルファイヤー、ナウマンゾウ博物館見学と、充実した活動内容ですが、ただ楽しいだけではありません。年齢の異なる、また様々な支援を要する児童生徒と共に過ごす中では、戸惑い、悩み考え、それを乗り越える必要があります。ある子どもは、聴覚支援学校の生徒とどう交流したらよいか迷っていました。名刺交換の際にもらった名刺の「紙に書いてくれるとうれしい」という言葉をヒントに、紙に書くことで会話を重ねていきました。すると、2人でいるときの笑顔は増え、仲良くなっていました。
「共同」で生活することを通して、何気ない会話から始まった交流は次第に深まり、支え合う関係ができあがっていく子どもたちの姿がありました。

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Inclusive activities

 The “Kurohime Highland Community Life” has started in 2015 with the participation of eight Tsukuba University-affiliated school counties. This is an event where pupils from elementary, junior high and senior high schools, as well as various special needs schools, live together for three days and two nights. The event is now known as ‘Miura Coastal Community Life’.

‘If we can communicate with each other, we can communicate with each other.

 This was the impression of a fourth-grader who participated in the Kurohime Highland Community Life.
 Outdoor cooking, forest adventures, making photo frames, candle fires and a visit to the Naumann Elephant Museum are just some of the activities on offer, but they are not all fun and games. The children are confused, worried, think and overcome their problems when they spend time with pupils of different ages and with different needs. One child was unsure how to interact with pupils from a school for the hearing impaired. Taking a cue from a business card she received when exchanging business cards, which said that she would be happy to write on a piece of paper, she started a series of conversations with them by writing on a piece of paper. Then, when they were together, their smiles increased and they became good friends.
 Through living “together”, what started as a casual conversation gradually deepened and the children developed a relationship of mutual support.